Buşido (Japon Savaş Sanatı)


 Herkes gözlemlemiştir ki Şinto tapınakları bariz bir şekilde ibadet objelerinden ve enstrümanlarından yoksundur ve mabede asılan yalın bir ayna tefrişatın temelini oluşturur. Bu eşyanın varlığını açıklamak kolaydır, insan kalbini simgeler, insan kalbi de mükemmel surette temiz ve uysal olduğunda Tanrı'nın yansımasıdır. Bu nedenle tapınağın ortasında ibadet için durduğunuzda parlak yüzeyde kendi yansımanızı görürsünüz ve ibadet şekli Apollon'un emirleriyle aynıdır: "kendini bil". Ancak Yunan öğretisinde de, Japon öğretisinde de bireyin kendini tanıması anatomi, insanın fiziksel parçaları hakkında bilgi sahibi olmasi veya psikofizik anlamına gelmez. Bu bilgi manevî boyuttadır, ahlakî dünyamızın iç gözlemidir. (s. 22)


"Yumuşak düşüncelerin karıştırdığı ruhunun toprağını hissetmez misin? Tohumların filizlenme zamanı geldi. Sözlerinle onu rahatsız etme. Onu tek başına, sessizce ve gizlice çalışmaya bırak" diye yazmıştı genç bir samuray anılarında. (s. 73)


"Sadece bir nar ağzını açtığında kalbinin içi görünür" demektedir bir söylem. (s. 73)


Her erdemin kendine has bir mükemmelliği vardır ve biz de o mükemmelliği takip etmeliyiz. (s. 75)


Buşido öğretisi buydu; felaketlere ve zorluklara karşı sabır ve saf bir vicdanla katlanmak ve yüzleşmek... Yani tıpkı Mensiyüs’ün öğrettiği gibi: "Tanrı birine büyük bir sorumluluk yükleyeceği zaman beynini acılarla alıştırır ve kemikleri ile kaslarını yorar, onu açlığa ve aşırı fakirliğe maruz bırakır ve hareketlerinde onu utandırır. Tüm bunlarla onun beynini canlandınr, doğasını güçlendirir, yetersizliklerim yok eder". (s. 83)


Buşido (Japon Savaş Sanatı)

Inazo Nitobe

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hz. Muhammed’in Liderliği

Râvi

Kibrit-i Ahmer'in Peşinde