Tevazu
Stanford Üniversitesi'nde bilgisayar bilimlerinde doçent doktor, Baidu'nun baş mühendisi, Coursera'nın başkanı ve kurucu ortağı olan Andrew Ng, Wall Street Journala şöyle konuştu: "Akıllı makine çağı çok büyük sayıda bireyin çalışamadığına, hayatını kazanamadığına ve vergilerini ödeyemediğine şahit olacaktır. Bu işçilerin yeniden eğitilmesi gerekecek ya da sokakta bırakılma riskiyle karşı karşıya kalacaklar. 1930'lardan bu yana görmediğimiz büyüklükte bir işten çıkarılma ile karşılaşabiliriz." (s. 33)
Howard Gardner da benzer bir açıklama yapmıştı: “Gelecek, kendilerini yaşam boyu öğrenmeye adamış kişilerin ve kurumların olacaktır.” (s. 35)
Akıllı makinelerin içinde bulunduğu çağda (ki biz buna AMÇ veya Akıllı Makine Çağı diyoruz) operasyonel mükemmellik hemen tamamıyla teknoloji temelli hâle gelerek, insan yenilikçiliğini değer yaratmanın merkezine yerleştirecektir. Örgütlerin hızla değişen ortamlara uyum sağlayabilen ve çok iyi öğrencbilen (hiper-öğrenen) insan kaynaklarına ihtiyacı olacak. Bu ihtiyaç, Sanayi Döneminin emir komuta usulü örgütlerinde gerekli bulunan veya yakın zamanlarda bilgiye dayanan işlerin tekrar eden ve rutin doğasında görülen ihtiyaçtan farklı olacaktır Çoğundan süratli kavrayış, uyum becerisi ve duyarlık da istenecek, dolayısıyla örgütsel verimlilik gerekli olsa da artik yeterli olmayacaktır. Beklenen insan öğrenmesi, kişinin inançlarının/kanılarının değişen gerçeklikler karşısında sürekli bir stres testine tabi tutulduğu ve gerçeği daha iyi şekilde yansıtacak şekilde uyarlandığı sürekli ve yinelemeli öğrenmedir. Bu insani süreçler verimli değildir. İşin esası bunlar zor ve duygusal olarak çetrefildir. (s. 35-36)
İnsanlar artık yalnızca bilgiyi biriktirerek veya analiz ederek katma değer sağlayamazlar. Yeni bilgi yaratımı katlanarak artmakta. Ve bilgilerin birçoğunun 3 yıldan az bir raf ömrü olduğuna inanlıyor. "Bildiğinizi" zannettiğiniz şeyler o kadar çabuk eskiyor ki öğren diklerinizi sürekli olarak güncellemeniz gerekiyor. Üstelik insanların akıllı bir makineden daha fazla olgu veya kavram bilmesi yahut Google'in AlphaGo'su ve IBM'in Jeopardy! ödüllü Watson'u gibi akıllı makinelerden daha fazla veriyi daha hızlı ya da daha doğru bir şekilde işleyebilmesi, hatırlaması, geri çağırabilmesi, örüntü eşleştirmesi ve sentezleyebilmesi imkânsız olacaktır.
Bunun yerine AMÇ'de kendini pazarlayabilmesi ve AMÇye angaje olması için insanların ya teknolojiyi tamamlayan ya da onun en azından şimdilik iyi yapamadığı türden iş ve becerilerde ustalaşması gerekecek. Bu listenin içinde insanlarla ilişki kurma ve iş birliğini besleyen eleştirel ve yenilikçi düşünme, yaratıcılık ve üst düzey duygusal bağ kurma da var. Bunların tümüne birden AMÇ Becerileri diyoruz. (Yaratıcılık derken, sanat ve diğer yollarla düşünce ve fikirlerin özgün ifadelerini; yenilik derken ise yeni fikir, metot ve şeylerin ticarileştirilmesini kastediyoruz.)
Yakın zamanda var olmaya devam edecek diğer meslekler ise özelleştirilmiş görev ve fiziksel maharet gerektiren elle yapılan işlerdir. (s. 36)
Bir psikolog Dweck on yıllar süren ve çığır açan bir motivasyon araştırması yaptı ve öğrenme hedefleri olan, ustalaşma ve gelişme peşindeki insanların; performans hedefleri olan, yani başkalarını etkileme, akıllı görünme veya iyi notlar, kupa veya övgü gibi dışsal ödül peşindeki insanlardan motivasyonlarının sağlamlığı, niteliği ve gerçek başarı getirileri bakımından çok farklı olduklarını ortaya koydu.
Dweck ve diğer araştırmacılar öğrenme hedeflerinin hem daha büyük ve daha sağlam bir iç motivasyona hem de gerçek başarıya ulaştırdığını buldu. Ayrnca öğrenme hedeflerinin gelişen bir zihniyet ile, kişinin zımnen zekâ ve yeteneğin çaba ve sebata dayalı olduğunu düşündüğü bir zihin yapısıyla alakalı olduğunu; performans hedeflerinin ise kişinin içsel olarak zekâ ve yeteneğin doğuştan ve değiştirilemez olduğuna inandığı sabit bir zihniyet ile ilgili olduğunu keşfetti. (s. 69)
Work Rules! Insights from Inside Google That Will Transform How You Live and Lead adlı kitabında Google'in eski insan kaynakları genel müdürü Laszlo Bock 'tevazuyu Google'ın en önde gelen işe alım şarclarından biri olarak belirledi. Tevazudan kastettiği şey 'geri çekilme ve diğerlerinin daha iyi olan fikirlerini kucaklayabilme' kabiliyeti ve ayrıca o olmadan özellikle hatalardan 'ders almadığınız 'fikri tevazu'dur. (s. 85)
Bir akşam yaşlı bir Çeroki, torunun hepimizin içinde süregiden bir savaştan bahseder. Oğlum' der, 'savaş hepimizin içinde olan iki kurt arasındadır. Bunlardan biri Şeytan'dır.O öfke, kıskançlık, acı, pişmanlık, açgözlülük, kibir, zavallılık, suçluluk, kin, bayağılık, yalanlar, sahte gurur, üstünlük ve egodur. Diğeri ise iyi olandır. Neşe barış, aşk, umut, huzu, tevazu, nezaket, iyilik, empati, cömertlik, dürüstlük, merhamet ve inançtır. Torun bir an düşünür ve sonra şöyle sorar: 'Peki hangi kurt kazanır?' Yaşlı Çeroki için cevap çok açıktır: ‘Hangisini beslersen.’ (s. 92)
Tevazu: Akıllı Makine Çağında İnsan Kemalatını Yeniden Düşünmek
Edward D. Hess, Katherine Ludwig
Yorumlar